توصیه های گروه USPSTF، برای غربالگری دیابت بارداری

17فوریه 2021- گروه ضربت خدمات پیشگیری ایالات متحده(USPSTF) ، غربالگری دیابت بارداری (GDM) را در  هفته 24ام بارداری یا بعد از آن در زنان باردار بدون علامت توصیه کرده است. این توصیه اساس پیش نویس بیانیه ای است که در 16 فوریه به صورت آنلاین منتشر شده است.

دکتر جنیفر پیلای ، از مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد در دانشگاه آلبرتا در ادمونتون، کانادا و همکارانش یک مرور سیستماتیک برای به روزرسانی توصیه های USPSTF در مورد مزایا و مضرات غربالگری GDM انجام دادند.

آنها داده هایی از 18 کارآزمایی و 87 مطالعه ی مشاهده ای را مرور کردند. محققان دریافتند که چهار مطالعه ی مشاهده ای در مورد غربالگری در مقابل عدم غربالگری، ارتباطی را برای غربالگری با کاهش خطر ابتلا به برخی از بارداری ها و نتایج نوزادان نشان می دهد. تشخیص دیابت بارداری اما عدم درمان آن با افزایش خطرات از جمله پره اکلامپسی، زایمان سزارین و ماکروزومی همراه بود.

بر اساس 9 مورد از این مطالعات، درمان دیابت بارداری خفیف در هفته ی 24ام حاملگی یا بعد از آن با کاهش این خطرات: زایمان سزارین اولیه، زایمان های زودرس، پره اکلامپسی، ماکروزومی، بزرگ بودن نوزاد برای سن حاملگی، آسیب های هنگام تولد و بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه ی نوزادان، همراه است.

بر اساس این یافته ها، گروه USPSTF نتیجه گیری کرد که غربالگری GDM در هفته ی 24 ام بارداری برای بهبود نتایج مادر و جنین سود خالص متوسطی دارد(توصیه ی (B. آنها اعلام کردند که شواهد مربوط به غربالگری دیابت بارداری در افراد بدون علامت قبل از هفته ی 24 ام بارداری، در حال حاضر برای ارزیابی تعادل منافع و مضرات آن کافی نیستند (بند اول بیانیه).

پیش نویس بیانیه ی حاوی این توصیه ها و شواهد حاصل از این مرور سیستماتیک، برای نظر عموم در سایت گروه ضربت خدمات پیشگیری ایالات متحده، ارسال شده است. شما می توانید نظرات خود را از 16 فوریه تا 15 مارس 2021 ارسال کنید.از لینکهای زیر برای دانلود پی دی اف این پیش نویس و شواهد گردآوری شده، بازدید کرده و نظرات خود را در لینک آخر ارسال نمایید.

Draft Evidence Review

Draft Recommendation Statement

Comment on Recommendation Statement

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-uspstf-screening-gestational-diabetes-mellitus.html